Saturday 7 January 2012

Faktor Kenaikan Harga Emas

Mungkin ramai yang tertanya-tanya kenapa harga emas melambung-lambung dalam masa sebulan dua ni. 18 Julai 2011 baru jer emas cecah USD1,600 seauns, 11 Ogos 2011 dah melonjak melepasi USD1,800 seauns. Kenaikan melebihi 10% dalam masa tak sampai sebulan!

Kenapa Harga Emas Melonjak Julai – Ogos 2011?

Faktor sebenarnya kenaikan ini ialah kebimbangan negara-negara dunia dengan krisis hutang Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah. Data IMF menunjukkan bank-bank pusat seperti Thailand, Rusia dan Kazakhstan dan Korea Selatan menambah rizab emas dalam pegangan mereka dalam masa 2 bulan yang lepas. Korea Selatan sebagai contohnya, buat pertama kali membeli emas dalam masa 10 tahun ni. Korea Selatan borong 25 ton emas dalam bulan Jun dan Julai 2011. Kalau negara-negara lain dah mula menunjukkan ‘desperate’ membeli emas untuk lindungi ekonomi dan masa depan mereka, maksudnya kita pun kena buat sesuatu dengan ‘ekonomi’ kita.

Wang Kertas Hanyalah “Matawang”, Bukan “Wang” Sebenar

Fenomena ni menunjukkan duit kertas pada hakikatnya tak bernilai. Ia cuma nilai yang dijaminan sesebuah kerajaan. Bila Amerika Syarikat dah nak ‘bangkrap’, orang tak nak lagi pakai matawang USD untuk urusniaga. USD hanyalah kertas hijau yang tak ada apa-apa nilai. Tak cerdiklah kalau Malaysia masih simpan USD diambang kejatuhan matawang USD kata Tun Dr. Mahathir.

Jangan ingat kejatuhan USD hanya untuk Amerika jer, tapi kesannya akan turut dirasai oleh seluruh negara di dunia sebab USD adalah ‘benchmark’ kepada seluruh matawang di dunia. Untuk selamat, negara-negara ni tukarkan duit kertas mereka kepada emas sebab emas adalah wang paling setabil dalam sejarah manusia.

Faktor Mempengharuhi Harga Emas

Apa yang kita boleh belajar dari fenomena ni ialah, emas adalah kekayaan sebenar. Jangan biarkan duit kita terbiar tanpa disandarkan kepada emas unless duit tu memang nak guna untuk “pakai loaw” (nak pakai dalam masa terdekat) kata orang Kelantan.

Ok, untuk mudah faham, kat bawah ni saya senaraikan faktor-faktor yang berkadar terus dengan kenaikan harga emas, iaitu:
  1. Nilai matawang USD menyusut
  2. Pasaran saham merudum
  3. Harga minyak naik
  4. Inflasi meningkat
So, apa kaitan krisis hutang US dan Eropah dengan harga emas? Bila ada krisis hutang, nilai matawang negara tu akan susut sebab orang tak nak duit kertas tu lagi. Takut tak laku. Kalau negara tu ‘bangkrap’, duitnya dah jadi tak bernilai… Itulah explanation mudahnya.

Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment